Monday, November 2, 2009

Mana Yang Benar



KUALA LUMPUR 2 Nov. – ‘‘Ini merupakan satu penantian yang sia-sia.’’ Itu adalah reaksi bekas Mufti Perlis, Dr. Mohd. Asri Zainul Abidin selepas beliau menunggu lebih tiga jam di Mahkamah Rendah Syariah Gombak Timur dekat sini.
Bukan setakat dibiar umpama menunggu buah yang tidak gugur, beliau juga tidak dimaklumkan tujuan sebenar diminta hadir ke mahkamah pada pagi ini.
‘‘Saya pun tak tahu. Mengikut bon jaminan yang dikeluarkan awal pagi tadi, saya diminta untuk berada di mahkamah ini pukul 9 pagi. Untuk apa tak tahu, beri keterangan ke atau nak dakwa ke, saya betul-betul tak tahu.

Berita sepenuhnya


SHAH ALAM: Jabatan Agama Islam Selangor (Jais) menafikan wujudnya ‘tangan ghaib’ di sebalik penahanan bekas Mufti Perlis, Dr Mohd Asri Zainal Abidin, 38, kelmarin, sebaliknya menegaskan tindakan itu dibuat mengikut peraturan dan pentadbiran biasa.

Pengarah Jais, Datuk Mohammed Khusrin Munawi, berkata penahanan itu dibuat selepas pihaknya mendapati Dr Mohd Asri mengajar agama tanpa tauliah di sebuah rumah di Taman Seri Ukays, Hulu Klang, dekat sini, kira-kira jam 12 malam kelmarin.

Menurutnya, penahanan itu dibuat mengikut Seksyen 119 (1), Enakmen Pentadbiran Agama Islam Negeri Selangor 2003.

“Jais tak ada terima arahan daripada sesiapa. Kita buat ikut peraturan dan pentadbiran biasa.

Berita sepenuhnya

 Lagi sepertinya


         Di atas kita boleh melihat dua perkara yang bercanggah dan boleh menjadi isu dalam negara kita berikutan penahanan bekas mufti perlis Ustaz Asri Zainal Abidin atau MAZA oleh Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS).Dan telah menjadi isu yang amat besar dalam negar kita,tetapi apa yang pasti kedua-duanya adalah islam.

         Persoalannya kenapakah perkara sebegini boleh berlaku?prgaduhan antara umat islam sendiri dan seperti yang kita maklum kedua-duanya mempunyai pendidikan atau pengiktirafan yang tinggi dalam pendidikan islam.Adakah isu ini lebih besar daripada menyebar luaskan dakwah itu sendiri.

        Mungkin kita lupa dengan sejarah kejatuhan Kerajaan Abbasiyah yang terakhir yang menyaksikan banyak pergaduhan antara muslim itu sendiri dalam bab perbicangan ilmu yang tidak mendatangkan banyak faedah,kisahnya dibawah pemerintahan Khalifah Al-Musta'shim Billah yang diserang oleh tentera yang dipimpin Hulagu Khan dari Mogul.

        Jika pun ada masalah atau perselisihan faham antara islam tidak bolehkah menyelesainya dengan cara mudah,tidak perlu di uar-uarkan didalam media,kerana ini menjatuhkan dan mencemarkan agama Islam itu sendiri.Jika benar MAZA yang bersalah kenapa tidak ditunggu tamatnya ceramah untuk ditangkap dan jika benar dakwaan JAIS,kenapa Ustaz Asri tidak mendapatkan tauliah dari JAIS yang sudah lama memberi surat kepadanya.

       Dan saya amat bersetuju dengan nasihat daripada Tuan Guru Nik Abdul Aziz dalam masalah ini seperti yang dinyatakan dalam HarakahDaily

      Walau macam mana pun setiap perbuatan kita akan dipersoal kelak

Sekian

0 comments:

Post a Comment

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More