Sunday, November 1, 2009

'Amar Ma'ruf Nahi Mungkar Ustaz Asri



KUALA LUMPUR 1 Nov. – Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) menahan bekas Mufti Perlis, Dr. Mohd. Asri Zainul Abidin selepas beliau menyampaikan kuliah di sebuah kediaman di Taman Sri Ukay dekat sini, malam ini.

           Penahanan Mohd. Asri pada pukul 12 tengah malam itu disebabkan beliau menyampaikan kuliah tanpa tauliah.

           Bagaimanapun beliau dibebaskan selepas keterangannya diambil hampir sejam di balai polis Ulu Klang.

Nov 2, 09. - Pemuda PAS hari ini menyatakan kesediaannya untuk bertemu sendiri Jabatan Agama Islam Selangor (Jais) berhubung perkara tersebut yang dikaitkan dengan isu pengajaran tanpa tauliah rasmi.

"Dewan Pemuda PAS bersedia untuk mengadakan dialog dengan pihak mufti negeri atau pengarah JAIS bagi menangani isu seperti ini (pentauliahan) demi masa depan dakwah Islam di negeri Selangor.

"Insya Allah Dewan Pemuda PAS akan membuat temujanji dengan pengarah JAIS dalam masa terdekat untuk tujuan tersebut," kata ketua Pemuda PAS Nasrudin Hassan.

Kemaskini 1.00 petang:|GOMBAK, 2 Nov: Bekas Mufti Perlis, Dr Asri Zainal Abidin membidas sikap Jabatan Agama Islam Selangor (Jais) kerana tidak profesional, sambil lewa dan memungkiri janji apabila tiada wakil atau pendakwa daripada Jais yang hadir ke Mahkamah Syariah sebentar tadi.

             Beliau yang dibebaskan oleh pihak mahkamah tanpa sebarang pertuduhan dan perbicaraan menyifatkan Jais tidak wajar memperlakukannya seperti itu sehingga menyusahkan pelbagai pihak.

1) Saya sangat kesal dengan tindakan JAIS yang menggunakan kuasa sewenang - wenangnya untuk menangkap penceramah agama dan alim ulama' semata - mata kerana mereka tidak memiliki tauliah sewaktu menyampaikan kuliah agama di negeri Selangor , sedang JAIS boleh menumpukan operasi membenteras aktiviti maksiat dan mungkar yang masih berleluasa di negeri Selangor .

 2) Tambah malang apabila mereka turut mensasarkan penceramah agama yang sememangnya memiliki ijazah dalam bidang agama , pula diiktiraf kesarjanaan mereka oleh universiti yang menganugerahkan sijil pengiktirafan ilmu seperti BA , MA dan Phd .

3) Adakah ini yang dikatakan 'amar ma'ruf nahi mungkar,sedangkan orang yang sedang menyampaikan dakwah pun ditahan,sudah bertahun Ustaz Asri menyebar secara lisan dan bertulis.Kalau lah dia (Ustaz Asri) membawa ajaran sesat @ tiada tauliah kenapa tidak diambil tindakan dari dulu lagi?dan kenapa dia dilantik sebagai Mufti Perlis?ini jelas menunjukkan adanya tangan ghaib yang tidak senang dengan aktiviti dakwah.

4) Mungkin JAIS di Selangor sudah habis kerja 'amar makruf nahi mungkarnya,dan mungkin sudah tidak ada lagi maksiat yang berlaku dinegeri Selangor.Mungkin juga pusat-pusat pelacuran dan judi itu dosa kecil jika dibandingkan dengan menyampaikan ceramah tanpa kuliah.

5) Berikut adalah video penahanan Ustaz Asri Semalam :-

1 comments:

Kiamatla dunia ni..na'uzubillahal'azim...huhu

Post a Comment

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More