Friday, November 22, 2013

Sekilas Kisah Hidayah


بس الله الرحمن الرحيم
Dengan nama Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang

Hanya seketika sahaja penulis ingin berkongsikan suatu kisah berkenaan kisah seorang wali Allah yang tidak asing lagi bagi kita iaitn kisah Rabiatul Adawiah. Kisah ini penulis telah mendengarinya di sebuah masjid di USJ8 pada awal Muharam 1435 hijrah beberapa hari lepas.

Apa yang penulis ingin kongsikan dalam cerita ini adalah pedoman yang boleh dikutip didalam kisah ini. Seandainya kisah ini palsu kita tidak akan kerugian apa-apa pun kerana kita hanya ingin mencedok pedoman darinya dan sekiranya palsu pun ia tidak akan membawa dosa pun kerana kerana ianya bukan lah hadis ataupun kisah dari Al-Quran. Dan Sekiranya kisah ini benar kita panjatkan syukur pada yang Esa.

Kisah bermuIa ketika mana Rabiatul Adawiah tengah khusyuk melakukan ibadah solat malam secara tiba-tiba rumahnya dimasuki seorang pencuri lalu sipencuri itu meminta barang yang berharga dari Rabiatul Adawiah. Walaupun telah diberitahu oleh Rabiatul Adawiah kepada pencuri itu bahawasanya beIiau tidak mempunyai apa-apa untuk diberikan kepada pencuri itu, namun pencuri itu tetap mendesak.

Oleh yang demikian Rabiatul Adawiah berjanji untuk memberikan barangan berharga tetapi bersyarat. Syaratnya hanya lah pencuri itu perlu menunaikan dua rakaat solat sunat. Demi tidak pulang dengan tangan kosong pencuri itu sanggup untuk melaksanakan syarat tersebut.

Lalu setelah selesai berwudhu sipencuri itu terus menunaikan solat dua rakaat seorangan. Dalam pada masa yang sama Rabiatul Adawiah Menadah tangan dan berdoa kepada Allah.


            " Ya Allah Ya Tuhanku sesungguhnya pemuda ini ingin mencari sesuatu yang berharga

               untuk dirinya,Ya Tuhanku bantu lah ia untuk mendapatkan sesuatu yang berharga

               untuk dirinya "


Selesai sahaja sipencuri itu selesai menunaikan solat dna rakaat maka sipencuri itu ingin keluar dengan bersahaja dan tangan kosong. Maka disoal Iah sipencuri akan Rabiatul Adawiah.


             " wahai orang muda kemana engkau ingin pergi? Sedangkan aku belum memberimu

               apa-apa yang berharga untukmu "


Lalu dijawab oleh sipencuri itu.


            " wahai orang tua, sememangnya aku mencari sesuatu yang berharga didalam rumah

              mu ini dan aku telahpun menemuinya didalam solat itu tadi iaitu sebuah hidayah

              yang berbentuk penginsafan"


LaIu sipemuda itu berlalu keluar dengan tangan kosong bersama penginsafan didada.


Begitulah kisah penginsafan seorang pencuri apabila mendapat hidayah dari yang Maha Mengampun.


Disini kita boleh melihat bahawa

1. Hidayah Allah itu hanya milik Allah dan bukan urusan manusia untuk menentukan siapa yang patut mendapat hidayah

2. Teruslah memohon kepada Yang Maha Memberi agar diberi petunjuk walau bagaimana keadaan kita ketika itu sekalipun

3. Janganlah terlalu mengkeji orang yang melakukan maksiat tanpa menghulurkan bantuan membimbingnya kepangkal jalan

4. Berdoalah bukan hanya untuk diri sendiri, berdoalah juga untuk orang lain mungkin kita akan lebih senang mendapat bantuan Tuhan.


Dan mungkin banyak lagi faedah yang boleh kita kutip dari kisah ini, Cuma bergantung kepada diri kita sahaja samada ingin memandangnya negatif atau positif.


                                        ذَٰلِكَ هُدَى ٱللَّهِ يَهْدِى بِهِۦ مَن يَشَآءُ مِنْ عِبَادِهِۦ ۚ وَلَوْ أَشْرَكُوا۟ لَحَبِطَ عَنْهُم مَّا كَانُوا۟ يَعْمَلُون


Itulah petunjuk Allah, yang dengannya Dia memberi petunjuk kepada siapa yang dikehendaki-Nya di antara hamba-hamba-Nya. Seandainya mereka mempersekutukan Allah, niscaya lenyaplah dari mereka amalan yang telah mereka kerjakan.

QS. Al-Haj [22] : 16


"Doa seorang muslim untuk saudaranya di seberang sana sungguh mustajab. Di kepalanya ada malaikat yang ditugasi oleh Allah untuk mengucapkan 'amin' setiap kali ia mendoakan kebaikan buatnya. Malaikat itu juga berkata: 'Dan bagimu juga seperti itu'." (HR. Bukhari dan Ahmad)


Semoga perkongsian ini dapat dimanfaatkan bersama

Sekian wasalam ;-)


0 comments:

Post a Comment

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More