Thursday, May 6, 2010

Pasukan Bolasepak Paling Mahal

1 ) Manchester United

Manchester United merupakan kelab terkaya di dunia, hasil pemasaran bijak bagi pangkalan penggemar di seluruh dunia. The Red Devils telah memenangi 18 gelaran kumpulan Inggeris 10 sejak awal Liga Perdana pada tahun 1993, tetapi dominasi lanjutan dari bola sepak Inggeris tidak terikat Glazers, Keluarga jutawan AS yang membeli kelab itu pada tahun 2005, untuk beberapa fans bersungguh-sungguh yang sekarang ingin membeli dari mereka.
Team Value $1,835 Million


2 ) Real Madrid
Pasukan yang paling berjaya di Spanyol dengan catatan sembilan kali Piala Champions Eropah, boleh dikira Europe's dan mungkin kelab dunia bola sepak paling bertingkat. Long berjaya di lapangan, sumber kewangan yang besar dan sejarah memperoleh superstar Real Madrid membuat tarikan bagi para pemain dan penggemar sama.
Team Value $1,323 Million


3 ) Arsenal 
Pada awalnya pasukan ini dari tenggara London sebelum berpindah ke utara London, tempoh kelab paling berjaya di tahun 1930-an, ketika memenangi lima gelaran kumpulan Inggeris dan dua piala. Sekarang di bawah bimbingan Perancis Arsene Wenger, Arsenal selesai dalam dua atas kumpulan Inggeris selama lapan musim luruh namun belum membawa pulang piala ke stadium Emirates yang baru.
Team Value $1,181 Million


4 ) Barcelona

Barca selalu bertemu dengan Real Madrid menjadi pasukan negara yang teratas. Ia telah memenangi piala Sepanyol lebih banyak daripada pasukan lain dan juga satu-satunya kelab yang bermain dalam setiap Piala Eropah sejak bermula pada tahun 1955. Hal ini sering diperjuangkan di Sepanyol, memenangi gelaran itu hanya 19 kali, walaupun sembilan dari mereka sejak tahun 1990. Disamping itu,ia merupakan salah satu kumpulan yang paling mengejutkan di Eropah.
Team Value $1,000 Million


5 ) Bayern Munich
 
Zaman keemasan Bayern Munich di akhir 1960-an hingga pertengahan, 1970-an ketika pasukan yang dipimpin oleh Franz Beckenbauer bersama-sama dengan striker Gerd Müller dan kiper Sepp Maier, memenangi tiga Piala Eropah berturut-turut dari tahun 1974 hingga 1976. Pasukan  ini tetap menjadi kekuatan abadi di Eropah. Kelab juga mempunyai salah satu stadium paling dramatik Eropah.
Team Value $990 Million



6 ) Liverpool
Liverpool mendominasi bola sepak Inggeris dan Eropah dari tahun 1960-an hingga 1980-an di bawah pengurus legenda Bill Shankley dan penerusnya. Namun, kelab ini dirosakkan oleh bencana di stadium Heysel dan Hillsborough tahun 1985, dan 1989 yang menelan korban 39 dan 96 penonton.Champions Eropah tak terduga di 2004-05 masyarakat Anfield bersorak. Kurang begitu juga kedatangan pemilik Amerika yang baru untuk membiayai sebuah stadium baru dan pasukan untuk menjaga pencapaian di Liga Utama dengan Chelsea, Manchester United dan Arsenal.
Team Value $822 Million



7 ) AC Milan
Pada awalnya diasaskan oleh ekspatriat Inggeris Alfred Edwards sebagai Milan Cricket dan Football Club, AC Milan telah memiliki persaingan sengit dengan Internazionale menumbangkan mereka sejak tahun 1908. Rossoneri muncul sebagai kuasa Eropah di akhir 1980-an dengan penandatanganan bintang Belanda Marco Van Basten dan Ruud Gullit dan salah satu pasukan utama Eropah.
Team Value $800 Million


0 comments:

Post a Comment

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More