Thursday, May 6, 2010

Carta Top ranking 10 Jutawan Muda Internet Dunia

Senarai 10 Jutawan muda internet Dunia
Carta di tangga ke:
(10) Greg Tseng and Johann Schleier-Smith

tagged greg johann
Umur: 28 tahun
Projek: Tagged
Kekayaan: $45 million (7 Million modal disumbangkan oleh pelbagai pelabur antaranya Mayfield Fund)
Mereka berkawan sejak Grade 7, ketika mereka bertemu dalam kelas sains. Tseng dan Schleier-Smith pergi ke sekolah yang sama dan keduanya mengambil jurusan fizik dan matematik di Harvard University (Tseng lebih menjerumus kepada kimia). Sebelum ini mereka telah menubuhkan sebuah syarikat ketika di universiti (Crushlink, laman sosial untuk lelaki single yang pemalu) daripada keuntungan syarikat tersebut, mereka melahirkan Tagged. Web rangkaian sosial yang terbatas keahliannya kepada remaja antara 13 dan 19 adalah satu suatu usaha untuk mensasarkan pasaran kepada remaja sementara ibubapa tidak perlu risau akan keselamatan ketika online. Web ini secara rasminya dilancarkan pada tahun 2004. Tagged mempunyai pengguna berdaftar kira-kira 2 juta orang . Namun, angka  ini jauh ketinggalan dari MySpace yang telah mencapai puluhan juta pengguna.
Nasihat mereka:
“Pilih sesuatu yang anda sukai dan baik-baik saja dengan ketidakpastian anda,”kata Tseng.
“Cari mentor yang baik. Apabila anda memulakan, anda mempunyai lebih banyak untuk belajar daripada orang lain daripada mereka harus belajar daripada anda apa yang anda telah mulakan.”, kata Schleier-Smith.
—————————————————————————————————————————————————
(9)Jake Nickell
jacknikkel1threadlessinincjacknikkel1
Umur : 28 years old
Projek : Threadless
Kekayaan : $50 million
Threadless adalah sebuah komuniti online yang menumpukan kepada design t-shirt yang di kelolakan  oleh skinnyCorp Chicago, Illinois, sejak 2000. Pengasasnya, Jake Nickell dan Yaakub DeHart memulakan syarikat dengan wang tunai hanya $ 1 000 yang dimenanginya dalam online contest design t-shirt
Ahli komuniti Threadless t-shirt boleh menghantar design mereka secara online dan  design tersebut kemudian dimasukkan ke public voice untuk di undi. Sebahagian kecil design yang dihantar akan dipilih untuk mencetak dan dijual melalui beberapa kedai online. Pereka design yang design mereka terpilih akan menerima wang tunai atau kredit point.
—————————————————————————————————————————————————
(8)Alexander Levin
alexanderlevinUmur : 23 years old
Projek : ImageShack
Kekayaan : $56 million
ImageShack adalah sebuah laman web hosting gambar di Internet. ImageShack mempunyai perkhidmatan melanggan, namun sebahagian besar pendapatan mereka dihasilkan daripada iklan yang berkaitan dengan hosting gambar percuma. Kedudukan Alexa yang imageshack.us pada September 25, 2007 adalah salah satu dari top 40’s. Menurut Nielsen NetRatings, ImageShack menduduki tangga ke 4 web brand yang mengalami pertumbuhan tercepat.
—————————————————————————————————————————————————
(7)John Vechey
John Vechey PopCapgdca61large1
Umur: 28 years old
Projek: PopCap Games
Kekayaan: $60 million
PopCap Games adalah pemaju dan penerbit game kasual Amerika yang terkemuka yang berpusat di Seattle, Washington, Amerika Syarikat. Syarikat ini ditubuhkan pada tahun 2000 oleh John Vechey, Brian Fiete dan Jason Kapalka, dan ketika ini mempunyai lebih daripada 180 orang staff. Sebahagian besar permainan PopCap bebas dimainkan tetapi dalam versi terhad, pemain dikenakan yuran bayaran jika ingin meneruskan permainan ke versi lengkap.
Jenama PopCap Bejeweled’s telah terjual lebih dari 25 juta unit pada hampir semua platform seperti web PC dan Mac, Xbox, Xbox 360, PlayStation 3, sel-ponsel, PDA, iPod Classic, iPhone / Touch dan peringkat mobile phone yang lain.
—————————————————————————————————————————————————
(6)Angelo Sotira
angelo
Umur : 26 years old
Projek : DeviantART
Kekayaan : $75 million
DeviantArt (deviantART atau dA) adalah sebuah komuniti online Amerika dengan daya tarikan di seluruh dunia yang memaparkan pelbagai bentuk karya seni yang dicipta oleh pengguna. Pertama kali dilancarkan pada 7 Ogos 2000 oleh Scott Jarkoff, Matthew Stephens, Angelo Sotira dan lain-lain. DeviantArt, Inc berpusat di Los Angeles, California, Amerika Syarikat. Sejak Mei 2009, dA mempunyai lebih daripada 10 juta ahli dan menerima sekitar 105, 000 design setiap hari.Deviantart.com menarik sekurangnya 36 juta pengunjung setahun pada tahun 2008 berdasarkan kajian yang di buat oleh Compete.com.
DeviantArt bertujuan untuk menyediakan tempat bagi setiap artis untuk mempamerkan dan membincangkan karya mereka. Bekerja ditetapkan dalam struktur kategori yang komprehensif, termasuk fotografi, digital art, seni tradisional, sastera, Flash, pembuatan wayang, kulit untuk aplikasi dan lain-lain, bersama dengan sumber-sumber download yang luas seperti tutorial dan saham fotografi. “Fella,” sebuah robot kucing kecil, adalah maskot rasmi DeviantArt .
—————————————————————————————————————————————————
(5)Andrew Michael
andrew michaelUmur : 29 years old
Projek : Fast Hosts
Kekayaan : $110 million
Andrew Michael, 29, memulakan syarikat teknologi web internet Fasthosts daripada biliknya ketika berumur 17. Andrew Michael dari Cheltenham, yang memiliki 75% saham dalam syarikat, telah menjual pegangan sahamnya di dalam Fasthosts dengan harga £ 61.5m.
Salah satu perkhidmatan yang disediakan FastHost ialah Gloucester , yang menyediakan email dan perkhidmatan lain untuk syarikat kecil, sedang dikelolakan oleh syarikat Jerman dan Amerika. Dengan penjualan Fasthosts, Mr Michael kekayaan telah melonjak sampai £ 47m.
—————————————————————————————————————————————————
(4) Blake Ross and David Hyatt
Blake Ross and David HyattUmur : 22 years old
Projek : Mozilla
Kekayaan : $120 million
Mozilla Firefox adalah browser percuma dan open source  yang boleh di muat turun dari Mozilla Application Suite dan diuruskan oleh Mozilla Corporation. Firefox memonopoli 22.98% daripada peratusan penggunaan web browser yang digunakan pengguna internet pada Ogos 2009 dan  web browser kedua  yang paling popular ketika ini di seluruh dunia selepas Microsoft’s Internet Explorer, yang mempunyai 66.97%.
Kini Mozilla Firefox sedang meraikan ulangtahun ke 5 nya. Anda boleh lawati http://www.spreadfirefox.com/5years/en-US/ untuk maklumat lanjut mengenai ulang tahun ini.
—————————————————————————————————————————————————
(3)Chad Hurley
chad hurleyUmur : 30 years old
Projek : YouTube
kekayaan : $300 million
Chad Meredith Hurley (dilahirkan 1976) adalah co-founder dan Chief Executive Officer YouTube. Pada Oktober 2006, dia menjual YouTube for $ 1.65 bilion kepada Google. Hurley bekerja di division PayPal eBay dan salah satu tugas yang beliau terlibat adalah merancang logo PayPal sebelum memulakan projek YouTube dengan rakan sekerjanya, Steve Chen dan Jawed Karim. Hurley adalah antara orang penting yang  bertanggungjawab dalam penandaan dan aspek dalam video YouTube
—————————————————————————————————————————————————
(2) Andrew Gower
andrewgowerjagexrunescaUmur : 28 years old
Projek : Runescape
Kekayaan : $650 million
Christopher Andrew Gower (lahir 2 Disember 1978) adalah seorang pengembang permainan Inggeris dan salah seorang pengasas Jagex Ltd, syarikat yang diasaskannya bersama Paul Gower dan Constant Tedder. Beliau membina MMORPG Runescape, dengan bantuan abangnya, Paul Gower dan juga merupakan pemimpin pemaju dalam syarikat ini.
Jagex Games Studio (atau Jagex Ltd / Jagex Software / JAGeX) adalah sebuah pengeluar permainan komputer online berpangkalan di Cambridge, Inggeris. Ini adalah terkenal dalam tiga versi daripada Runescape MMO, dan juga kerana telah menghasilkan laman permainan FunOrb dan mengembangkan ‘yang akan dirilis’ MechScape MMO. Jagex mempunyai lebih daripada 350 pekerja, dengan semua pembangunan kandungan, pengurusan, dan sokongan pelanggan diberikan terus dari rumah tempat mereka bekerja.
—————————————————————————————————————————————————
(1)Mark Zuckerberg
070225nextbigdealvmedwifacebook co-founderfacebook
Umur : 23 years old
Projek : Facebook
Kekayaan : $700 million
Mark Elliot Zuckerberg (lahir 14 Mei 1984) adalah seorang pengaturcara komputer dan usahawan. Sebagai seorang mahasiswa Harvard, ia mencipta website sosial network Facebook bersama rakan sekolejnya, Dustin Moskovitz dan Chris Hughes. Facebook adalah suatu laman rangkaian sosial popular di seluruh dunia. Zuckerberg Facebook menjawat jawatan sebagai CEO. Di awal kemunculannya kontroversi telah timbul dimana orang mempersoalkan asal-usul perniagaan dan kekayaannya.
Time Magazine menambah Zuckerberg sebagai salah satu dari The World’s Most Influence People 2008 di bawah kategori Saintis & Pemikir dalam fenomena webdengan kedudukan 52 daripada 101 orang.

Sumber : BUZZNAJMI

0 comments:

Post a Comment

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More